Hunger Games: Aréna smrti od Suzanne Collins - RECENZE

Autorka: Suzanne Collins
Žánr: fantasy, dystopie
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 328
Rok vydání: 2012
česká anotace:

Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hunger games začínají... V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život. Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska... Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?

Postavy

Šesnáctiletá Katniss Everdeenová pochází z dvanáctého kraje, který je ze všech krajů nejchudší a je sektorem těžby uhlí. Před sedmi lety Katnissin otec zemřel v dole, a tak tříčlenná rodina přišla o svého živitele, její matka milovala otce natolik, že bez něj nedokázala přežít a následující roky strávila v těžké depresi, o mladší sestru Prim se ale musel někdo starat, aby se obě dcery nedostaly do sirotčince, vzala Katniss břemena živitelky a udržovatelky domu na sebe. Teprve jedenáct let stará Katniss chodila lovit do lesa, což je ale přísně zakázané, přelézala přes elektrický plot a lukem střílela zvěř. Katniss je v osudí zapsaná osmkrát, její sestřička Prim pouze jednou, nicméně vylosovali právě ji. Katniss chce zachránit svou sestru, a nabídne svou účast dobrovolně. Jako druhého splátce vylosovali Peetu Mellarka, pekařova syna, který Katniss zachránil život, když jí v době, kdy umírala hlady, dal bochník chleba. Dlužila mu to a tím víc ji to vadilo, protože pokud se chce z arény vrátit, musí ho zabít a nebo to udělají dalších dvaadvacet splátců. Katniss chápe, že nemá v aréně proti splátcům z vyspělejších krajů vůbec žádnou šanci. Už od mala jsou totiž trénovány a umí zacházet se všemi zbraněmi, často se do Hunger Games hlásí dobrovolně, ostatní splátci jim přezdívají profíci, a ať je vám libo nebo ne, právě jeden z nich se stane vítězem. Trénerem Katniss a Peety je Haymitch Abernathy, který je neustále pod vlivem alkoholu a patří k hrstce vítězů z dvanáctého kraje.
Routa je dívka, účastnící se her za jedenáctý kraj. Bojuje po boku Katniss, dokud není zabita. Je jí dvanáct let, má snědou pleť, tmavé vlasy a zlatavě hnědé oči. Velmi se podobá Katnissině mladší sestře Prim, což bylo logicky důvodem, proč se Katniss rozhodla bojovat právě ve spojenectví s ní.

Hurikán Hawthorne je Katnissin nejlepší kamarád a partner v lovu. Je mu 18 let a stejně jako Katniss má tmavé vlasy a šedé oči. Jeho otec zemřel spolu s Katnissi. Jsou nerozlučná dvojice a ve dvanáctém kraji fungují jako team.

Vzhůru k příběhu

Příběh se odehrává v budoucnosti na území bývalé Severní Ameriky v zemi zvané Panem a popisuje události po dobu dvou měsíců. Panem je rozdělen na všemohoucí Kapitol a dvanáct okolních krajů.  Každý kraj se specializuje na určitý obor a dováží do Kapitolu suroviny, aby jeho obyvatelé mohli žít v přepychu a luxusu. Před 75 lety vypuklo v Panemu  povstání proti Kapitolu a třináctý kraj byl jaderním bombardováním zničen, od té doby se každoročně pro jednoho chalpce a jednu dívku z každého kraje pořádá zvrácená televizní reality show Hunger Games, ve které děti ve věku od dvanácti do osmnácti let nedobrovolně bojují o život. 24 splátci jsou losováni z osudí v den Sklizně, po té se dopravují do Kapitolu, kde na něj čeká trénink na Hunger Games, jsou pořádně živeny a několik týdnů před arénou stráví v přepychu. Z arény vyjde jen jeden vítěz, který obdrží bohatství a slávu a obyvatelům kraje, z něhož pochází svoji výhrou zajistí jídlo po dobu jednoho roku. Prohra znamená jistou smrt. Hunger Games jsou natáčeny a vysílány po celém Panemu, při čemž je musí povinně sledovat každý obyvatel.

Nicméně se Katniss stává od začátku oblíbencem Kapitolanů, je obdivována za to, že se přihlásila dobrovolně za svoji setru, dojem na obyvatele udělal také její překrásný kostým při představování splátců. Při hodnocení dostala nejvyšší body, přesto že vystřelila šípem na tvůrce her, kteří patrně ocenili její kuráž. S postupem času měla větší šanci na získání sponzorů, které ji mohou v aréně zachránit svými dary život. Po dvoutýdenní přípravě se mohli splátci veřejně představit Kapitolu, Peeta se ve svém rozhovoru přiznal k jedné podstatné věci...

Aréna

Uprostřed Arény se nachází Roh hojnosti, kde jsou poskládány potraviny a veškeré zbraně, ale odvážlivec, který se tam ukáže, riskuje, že na něj zaútočí smečka profíků. Letos Aréna poskytuje splátcům obživu v podobě rostlin a zvěře, ovšem problémem je sehnat vodu...

Mutové

V Kapitoských laboratořích se vyvinou tzv. mutové zkráceně muti, kteří slouží hlavně proti krajům a pro Kapitol, tady máte některé z nich:

Reprodrozdi vznikly křížením reprozoba a drozda. Reprozobové jsou mutové. Dokážou opakovat lidské hlasy a sloužili Kapitolu jako špioni. Reprodrozdi ztratili schopnost mluvit, ale dokážou dokonale napodobovat melodie.

Śršáni jsou uměle vytvořené vosy, jejichž jed vyvolává těžké halucinace a v horších případech smrt.

Pocity a dojmy

Kniha patří mezi povedené, velice zajímavé a napínavá, patří k mým oblíbeným i přesto, že na můj vkus byla  přehnaně vražedná a brutální, rozhodně bych ji nedoporučovala dětem, spíše starším. Pokud patříte mezi slabší a citlivější povahy, tak této knize se raději vyhněte.

Hodnocení

Rozhodně stojí za to si ji přečíst, nepopírám, že se mi líbila, ale měla jsem v tu chvíli náladu na něco pozitivnějšího. Ale za to byla pořádně akční a každou chvíli se něco dělo, což stojí chvály. Alespoň, že sem tam se objeví v divočině láska i city! Co se týče obálky, tak vystihuje děj naprosto přesně, reprodrozd se tam hodí a hodí se tam i ta černá barva.

Obálka:

Kniha:

ZDE! naleznete recenzi na 2. díl trilogie Hunger Games: Vražedná pomsta.